A környezettudatosság és a modern marketing esete

A környezettudatosság és a modern marketing esete

Hogyan hat a márkákra az ökotrend?

  • Skivak
  • 23.01.2020
  • 4 perc

A környezettudatosság és a vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR) kérdésével a nagyobb vállalatok hosszú évek óta aktívan foglalkoznak, ezek a tényezők aktív részét képezik a kommunikációs- és marketingstratégiájuknak. Több érdekes következményét is látjuk ennek: egyrészt az imázsépítésben szinte mindig pozitív hatásokat ér el ez a két téma, másrészt olyan változásokat hoztak magukkal, amelyek valódi átalakuláshoz vezetnek világunkban.

ÖKO vásárlás

Környezettudatos anyagok, újrahasznosított termékek, fenntartható ültetvények: ezek a megoldások kerültek az eladási listák élére. Ráadásul olyan nagy cégek esetében is, amelyek eddig csupán árstratégia szerint működtek. Jelenleg minden öko tendencia – többek között az újrahasznosított anyagból készült ruhadarabok előállítása – nagyszerű versenystratégia a textilipari termékeket gyártó vállalatok számára. Ez az irány környezetbarát cégként tünteti fel őket, rádásul így sikeresen szólíthatják meg a fiatalabb, környezetvédelem iránt elkötelezett célközönséget is. A H&M például már messze versenytársai előtt jár, hiszen évek óta árul ökopamut- vagy len holmikat, de elsőként kezdeményezték a régi ruhadarabok visszavételét is. Mára már a Reservednél is kaphatók többek között ismételten felhasznált béléssel készült kabátok, illetve a Zaránál is gyártanak újrahasznosított poliészterből különböző ruhadarabokat.

ÖKO termelés és gyártás

Nem csupán a megvásárolt termék öko jellege számít, hanem az is, amibe csomagolják! A környezettudatos márkák már nem engedhetik meg maguknak, hogy terméküket egy rakás műanyagba burkolják. Ezen a téren is törekedniük kell arra, hogy minél inkább lebomló borítást kapjanak a produktumaik. Gondoljunk a Lidl 2018-as bejelentésére, miszerint 2025-re 20 százalékkal csökkenti a műanyag felhasználását! A cég a saját márkás termékek esetében pedig a plasztik csomagolások újrahasznosíthatóságát is biztosítja, méghozzá 100%-ban. A Spar is dolgozik a környezettudatosságán: egyes saját márkás tejtermékeiken mellőzik a műanyagfedelet. A kibontott készítmények minőségéről az Interspar áruházakban kapható többször használható, tisztítható szilikon zárófedelekkel gondoskodhatnak vevőik. Nagyon fontos trendről beszélünk ezekben az esetekben is, hiszen így igazán jó kapcsolatot építhetnek ki a márkák tudatos vásárlóikkal. A környezetkímélő megoldásokkal azt érhetik el, hogy fogyasztóik a részesévé akarnak válni stratégiájuknak, s ők is hozzá szeretnének járulni a pozitív klímaváltozáshoz. Ezzel igazán komoly márkahűséget is szerezhetnek maguknak a szemfüles cégek.

ÖKO toborzás

A környezettudatosságot főként az Y és a Z generáció képviselőihez társíthatjuk. Ez nem csupán a marketingosztályokon dolgozóknak okozhat fejtörést, hanem az iroda másik végén tanyázó HR csapatoknak is. Igazán fontossá vált ugyanis, hogy az ifjabbak számára is megfelelő munkakörnyezetet alakítson ki egy cég. A fenntartható vállalati politika mindenképpen vonzó lesz számukra, emellett a környezetet védő megmozdulások azt sugallják, hogy a társaságnál igazán jó és összetartó csapat dolgozik. Jelenleg is viszonylag nagy verseny folyik a cégek közt a fiatal és rátermett munkavállalókért folyó küzdelemben, így érdemes megfontolniuk, hogy munkáltatói márkastratégiájukban helyet kapjon a természetvédelem és az efféle tudatosság is.

A jövő a környezettudatosság

Erről nem csupán bolygónk jövőjének vetületében beszélhetünk, habár az elsődleges jelentése mindig ez marad. Bátran értelmezhetjük a sikeres üzleti stratégiák vetületében is a fenti címet! Gondoljunk csak bele, hogy mennyivel jobb érzés számunkra is papír szívószállal szürcsölni a koktélt, lebomló vagy újrahasznosítható csomagolású árut tenni vászontáskánkba a boltban, vagy éppen újrahasznosított holmikkal kiváltani régi cuccainkat! Ezekkel a lépésekkel érezhetjük úgy, hogy részesei vagyunk Földünk megmentésének.