
Bátran állíthatjuk, hogy a sok-sok különböző marketingtevékenység sűrűjében mára kulcsfontosságúvá vált minden márka életében a meggyőző online jelenlét. A cégek egyre inkább versenyeznek azon, hogy minél kreatívabb, hatásosabb módon jelenhessenek meg a világhálón, emellett viszont a hitelesség és a gazdaságosság szempontjait is figyelembe kell venniük. Erre nyújthat megoldást a véleményvezérekkel, vagy más néven influenszerekkel történő együttműködés.
Hosszú ideje uralkodó faktorként van jelen a vásárlásösztönzésben az ajánlás. Szívesen fogadunk tanácsot családunk tagjaitól, barátainktól vagy egyes területek szakértőitől – mint például orvosoktól, tanároktól, informatikusoktól – egyes termékekre és szolgáltatásokra vonatkozóan. Nagyon sok esetben ezek a „láthatatlan nagykövetek” válnak egy márka számára kulcsfontosságúvá, hiszen hozzájuk társítjuk a vásárlás utáni kellemes tapasztalatainkat. Emiatt nélkülözhetetlen ma egy vállalat számára a személyes ajánlás: semmihez sem fogható márkahűséget érhetünk el egy-egy influenszer segítségével.
Az előbb felsorolt érvek miatt jöhetett létre a jelenlegi helyzet: kimondhatjuk, hogy a marketingesek legjobb barátja ma a közösségi média. A Facebook, Youtube és Instagram felhasználók egymástól függetlenül választják ki a legmegbízhatóbb véleménynyilvánítókat – azokat az embereket, akik először pártatlanul és mindenekelőtt ingyenesen reklámoztak vagy mondtak véleményt termékekről. Számukra az influenszerek munkássága fontos, hiszen a fogyasztók igényeit hangsúlyozzák, és gyakran előfordul, hogy ezzel tömegek véleményének adnak nyilvánosságot. Éppen emiatt nem szabad lebecsülnünk a közösségi háló erejét: számos esetben megfigyelhetjük, hogy nagymértékben formálja az igényeket és ennek következtében a piacot is.
A felsorolt érvek után egyértelművé válik, hogy remek megoldás lehet egy influenszerkampány, ha éppen imidzset építenél, változtatnál vagy tartanál fenn, bemutatnál egy új terméket, vagy éppen üzleted, éttermed, esetleg szállodád látogatására buzdítanád az online közösségeket.
Elsőként ki kell tűznöd magad elé egy célt és tisztán kell látnod, hogy milyen hatást szeretnél elérni az együttműködéssel. Arról se feledkezz meg, hogy kiknek szól majd a kampányod: nem mindegy, hogy helyi vállalkozásokat szeretnél megszólítani, vagy éppen az országos piacra szeretnél betörni új termékeddel. Ezen a ponton érkezünk el oda, hogy meghatározd a számodra legmegfelelőbb véleményvezért: ne feltétlenül a nagy követőtábor alapján dönts, hiszen előfordulhat, hogy a márkád esetében sokkal nagyobb hatást érhetsz el egy szűkebb, összetartóbb feliratkozói közösségben.
Hogyha kellőképpen leszűkítetted a lehetőségeidet, nézz körül néhány portálon – például az influencerkeresőn – és csekkold le kiszemeltjeidet! Érdekes lehet, hogy hány követővel rendelkeznek, hányan nézik meg átlagosan egy videójukat, vagy hányan kedvelik egy-egy képüket. Előfordulhat, hogy a listában nem találod meg, akit kerestél: ez esetben egy kisebb követőtáborral rendelkező influenszer lesz a te embered. Ha viszont ez a helyzet, nem árt, ha tudod, hogyan ellenőrizheted egy fiók megbízhatóságát.
Ha nem szeretnéd megütni a bokádat, együttműködéseteket érdemes egy specifikált, részletes szerződésben nyélbe ütni. Mi szerepeljen a megállapodásban?
Első ránézésnek szigorúnak tűnhet egy ilyen szerződés, viszont valójában mindkét fél – megbízó és influenszer – érdekeit védi egy jól megszerkesztett megállapodás. Így elkerülhetjük a határidők be nem tartását, vagy éppen azt, hogy velünk egyidejűleg egy konkurens márkát is népszerűsítsen a véleményvezérünk.