Hogy vágj bele egy sikeres influenszer együttműködésbe?

Hogy vágj bele egy sikeres influenszer együttműködésbe?

Bátran állíthatjuk, hogy a sok-sok különböző marketingtevékenység sűrűjében mára kulcsfontosságúvá vált minden márka életében a meggyőző online jelenlét. A cégek egyre inkább versenyeznek azon, hogy minél kreatívabb, hatásosabb módon jelenhessenek meg a világhálón, emellett viszont a hitelesség és a gazdaságosság szempontjait is figyelembe kell venniük. Erre nyújthat megoldást a véleményvezérekkel, vagy más néven influenszerekkel történő együttműködés.

  • Skivak
  • 28.11.2019
  • 5 perc

Hosszú ideje uralkodó faktorként van jelen a vásárlásösztönzésben az ajánlás. Szívesen fogadunk tanácsot családunk tagjaitól, barátainktól vagy egyes területek szakértőitől – mint például orvosoktól, tanároktól, informatikusoktól – egyes termékekre és szolgáltatásokra vonatkozóan. Nagyon sok esetben ezek a „láthatatlan nagykövetek” válnak egy márka számára kulcsfontosságúvá, hiszen hozzájuk társítjuk a vásárlás utáni kellemes tapasztalatainkat. Emiatt nélkülözhetetlen ma egy vállalat számára a személyes ajánlás: semmihez sem fogható márkahűséget érhetünk el egy-egy influenszer segítségével.

Az előbb felsorolt érvek miatt jöhetett létre a jelenlegi helyzet: kimondhatjuk, hogy a marketingesek legjobb barátja ma a közösségi média. A Facebook, Youtube és Instagram felhasználók egymástól függetlenül választják ki a legmegbízhatóbb véleménynyilvánítókat – azokat az embereket, akik először pártatlanul és mindenekelőtt ingyenesen reklámoztak vagy mondtak véleményt termékekről. Számukra az influenszerek munkássága fontos, hiszen a fogyasztók igényeit hangsúlyozzák, és gyakran előfordul, hogy ezzel tömegek véleményének adnak nyilvánosságot. Éppen emiatt nem szabad lebecsülnünk a közösségi háló erejét: számos esetben megfigyelhetjük, hogy nagymértékben formálja az igényeket és ennek következtében a piacot is.
A felsorolt érvek után egyértelművé válik, hogy remek megoldás lehet egy influenszerkampány, ha éppen imidzset építenél, változtatnál vagy tartanál fenn, bemutatnál egy új terméket, vagy éppen üzleted, éttermed, esetleg szállodád látogatására buzdítanád az online közösségeket.

Hogyan tervezd meg a kampányod?

Elsőként ki kell tűznöd magad elé egy célt és tisztán kell látnod, hogy milyen hatást szeretnél elérni az együttműködéssel. Arról se feledkezz meg, hogy kiknek szól majd a kampányod: nem mindegy, hogy helyi vállalkozásokat szeretnél megszólítani, vagy éppen az országos piacra szeretnél betörni új termékeddel. Ezen a ponton érkezünk el oda, hogy meghatározd a számodra legmegfelelőbb véleményvezért: ne feltétlenül a nagy követőtábor alapján dönts, hiszen előfordulhat, hogy a márkád esetében sokkal nagyobb hatást érhetsz el egy szűkebb, összetartóbb feliratkozói közösségben.

Influenszer

Mielőtt belevágnál…

Hogyha kellőképpen leszűkítetted a lehetőségeidet, nézz körül néhány portálon – például az influencerkeresőn – és csekkold le kiszemeltjeidet! Érdekes lehet, hogy hány követővel rendelkeznek, hányan nézik meg átlagosan egy videójukat, vagy hányan kedvelik egy-egy képüket. Előfordulhat, hogy a listában nem találod meg, akit kerestél: ez esetben egy kisebb követőtáborral rendelkező influenszer lesz a te embered. Ha viszont ez a helyzet, nem árt, ha tudod, hogyan ellenőrizheted egy fiók megbízhatóságát.

  • Összhangban van-e a követőszám a kommentek és lájkok számával? Előfordulhat, hogy a followerek mennyisége nem tükrözi a reakciók és a hozzászólások számát. Ilyenkor gyanakodhatsz, vagy vajon valóban van-e ennyi követője a profilnak? Illetve ha van is, miért nem vált ki reakciót a tartalmaival?
  • Képviseli őt valamelyik influenszerekkel foglalkozó ügynökség? Az ilyesfajta együttműködés már garanciát jelenthet az előbb említett tévedések kizárására is.

Jogi kérdések

Ha nem szeretnéd megütni a bokádat, együttműködéseteket érdemes egy specifikált, részletes szerződésben nyélbe ütni. Mi szerepeljen a megállapodásban?

  • az együttműködés területei, kiterjedése
  • részletes követelmények (posztok száma, fotók, videós anyagok száma, riportok tartalma, termékmegjelenítés változatai)
  • a díjazás mértéke (vagy esetleg a barter-együttműködés céljából elküldött termékek értéke)
  • az együttműködés időtartama (részletes közzétételi ütemtervvel támogatva, lehetőleg a szerződés mellékleteként)
  • a tartalmak átadásának formája és ideje
  • együttműködés lehetősége vagy kizárása a versenytársakkal a szerződés időtartama alatt
  • késések vagy hiányos teljesítések miatti kötbérezés
  • az együttműködés során létrehozott tartalmak kiaknázásának lehetősége, a közzététel helyei és a lehetséges további megosztások
  • a szerzői jogi kérdéseket szabályozó rendelkezések

Első ránézésnek szigorúnak tűnhet egy ilyen szerződés, viszont valójában mindkét fél – megbízó és influenszer – érdekeit védi egy jól megszerkesztett megállapodás. Így elkerülhetjük a határidők be nem tartását, vagy éppen azt, hogy velünk egyidejűleg egy konkurens márkát is népszerűsítsen a véleményvezérünk.